Ahlan Wa Sahlan....

Selamat Datang... Moga ruangan yang tersedia menjadi platform yang positif untuk kita berkongsi idea dan input yang insyaAllah mampu menjana minda dan pemikiran kita bersama.

Sunday, July 4, 2010

menanti kehidupan baru...





Seorang saintis merasa kasihan kepada seekor burung yg sedang bertungkus lumus memecahkan cengkerang telur untuk keluar dari telur, lalu dia membantu memecahkan telur dan seterusnya mengeluarkan burung dari cengkerangnya..tapi malangnya si burung menjadi semakin lemah setelah keluar dari cengkerang..akhirnya si burung mati...Rupanya proses semulajadi yg Allah swt ciptakan sewaktu si burung hendak keluar dari cengkerangnya itu akan membantu si burung agar menjadi kuat dan bertenaga setelah keluat dari telur.

Rasionalnya, kita sebagai manusia pun menghadapi fenomena yg sama..Allah beri ujian..Allah beri dugaan..Allah beri nikmat..apa harus kita buat.. jawapannya, hadapilah ujian & dugaan itu sebaik mungkin..banyakkan sabar..insyaAllah..kita akan jadi lebih kuat utk hidup. Seperkara yg perlu diingat, ada pertolongan yg akan membunuh orang yg kita bantu.. kadang2 niat kita cukup murni utk membantu tapi..ia sebenarnya membunuh org yg dibantu. Si saintis tadi misalnya..cuba membantu tapi akhirnya bantuannya membunuh si burung. Kita juga begitu.. dlm menghadapi karenah rakan mahupun anak2.. ada kalanya kita perlu memberi ruang & peluang utk mereka berdikari @ buat sendiri, biar mereka gagal & jatuh hari ini tapi terus melangkah & berlari hari esok...

2 comments:

cemomoi said...

sibbaik sempat keluo, buatnya digoreng mboh sekampung bole makan... koi penoh makan telo angse je

Akie.. said...

tu la pasai...ko bela ar kat cemomoi..raye wat korban..leh numpang