Ahlan Wa Sahlan....

Selamat Datang... Moga ruangan yang tersedia menjadi platform yang positif untuk kita berkongsi idea dan input yang insyaAllah mampu menjana minda dan pemikiran kita bersama.

Monday, December 20, 2010

kepah..masak rebah bangun..





Kepah... sejenis seafood seangkatan dgn spesis kupang, kerang, lala dll. Kepah ni duduk dalam pasir kat muara2 sungai.. air tawar + masin. Air payau la.. rasanya agak kenyal2 sikit.. lain dr rasa kerang.. kulitnya berwarna warni.. bersih. Nak cari kepah.. kena tengok air pasang surut.. kalau air surut.. senang sikit..pakai gagau ngan tangan @ kaki je. Kalau air pasang..kena menyelam le gayenya. Dah kumpul2..rendam dulu dlm air bersih.. hilangkan pasir2 dlm kepah tu..pastu baru rebus.. masak rebah bangun best wooo... manis rasanya..

5 comments:

Mohamad said...

Salam Abu Abrar..
lama tak makan kepah... sedap nie. Masa kecil saya kecil kepah dijual dengan perahu dari Kuala Kedah ke Kampung kami di Sungai Baru. Sistem barter pun boleh pakai.. kami tukar, sebiji nyiur dengan secupak kepah.

Terliur tengok kepah tu.. rebus cicah air asam. Aduh...

cemomoi said...

buat masak sambal sedap tu

SUZIE APAI said...

huhuh....sedap pulok nengok..

pnh ade pglmn carik kepah kt kuala muda, kedah ms expdc kenu ke pti merdeka...mmg best!! rebus cicah air asam....mabelesss....

Miecyber said...

Nyummy....

Akie.. said...

hanya jauhari mengenal manikam... bebudak la ni x kenai dah menda2 lagu ni..diaorg kenai mcD..pizza..kfc..