Ahlan Wa Sahlan....

Selamat Datang... Moga ruangan yang tersedia menjadi platform yang positif untuk kita berkongsi idea dan input yang insyaAllah mampu menjana minda dan pemikiran kita bersama.

Wednesday, November 24, 2010

Kurang ajor engko !!!...


Astagfirullahal azim... kenapa boleh jadi mana tu. Hari ini seorang pelajar yang ditegur seorang GPK HEM.. melawan dan bertindak kurang ajar dengan gurunya..lebih hebat.. perlakuan itu dibuat secara terang2 an.. dihadapan semua pelajar & guru2.. lebih dahsyat, pelajar ini yg menuntut ilmu dr gurunya itu..akan menghadapi peperiksaan 5 minit lagi..

1) kalau kita mahu orang lain menghormati kita.. hormatilah orang lain. kita akan dapat semula apa yg kita beri.. kita senyum pd orang..org akan senyum pada kita. konsepnya mudah nak faham & mudah nak buat..

2) Apa faktor kes di atas berlaku. Mungkin kerana makanan.. dulu, kita minum susu awal ibu ketika bayi.. mak menyusukan kita dgn penuh kasih sayang.. dipeluknya kita ketika menyusu.. 2 tahun lamanya. Sekarang.. anak2 diberi susu awal lembu.. cara menyusunya pun tak "mesra" lagi..sapa2 boleh nyonyotkan.. sifat2 kelembuan jugak mungkin diwarisi secara tidak langsung..wallahualam

3) anak2 yg kurang ajar, ada mslh disiplin dll tu kalau org melayu biasanya dr keluarga yg agak miskin.. maybe kerana kesempitan hidup..atau kongkongan..atau cuba cari kebebasan & menagih kasih syg, mereka bertindak diluar batas adab & akhlah Islam.. kalau anak2 berbangsa cina.. biasanya ibu bapa mereka kaya2.. jadi mereka x hormat guru..pergi sekolah pun suka2 aja..

Apa pun sebenarnya..terlalu banyak faktor & andaian yg boleh kita buat.. yang menjadi MANGSA ialah guru di sekolah.. sebab ada antara ibubapa yg hadir ke sekolah menyatakan.."entahlah cg..sya pun tak tau dah apa yg nak dibuat dgn anak saya ni.." bayangkan..kalau seorang bapa @ ibu tak mampu nak jaga anaknya sendiri.. macamana guru yg perlu mengawal 30-40 org dlm satu kelas dapat mengawalnya... inilah nasib seorang GURU..tahniah kerana dilahirkan sebagai seorang guru...

3 comments:

cemomoi said...

ada ustat kabo, susu lembu untuk baby dah tak laku dah sebab kerajaan galak ibu menyusukan anak, jadik dorang tukar strategi galak ibu plak minum susu lembu

daaaaah... dulu anak mewarisi sifat kelembu-lembuan sekarang dengan mak pon sams pulak dahh

ummu said...

salam saudara Akie
itulah senario yg sering berlaku, tahniah buat para cikgu yg mendidik dgn sabar.
ada juga situasi,bila dah habis sekolah,jumpa cikgu ada yg lari,ada yg dtg jumpa minta maaf, kerna dulu sakitkan hati cikgu dan rasa nyesal tak dengor cakap cikgu.dan ada yg jadikan kegagalan zaman sekolah tu sbg motivasi dan dtg sekolah minta cikgu doakan kejayaannya,kerna tak mahu ulangi silap smelam

Miecyber said...

Dasyat budak sekarang...

http://miecyber.blogspot.com/2010/12/masjid-al-aqsa-didakwa-akan-runtuh.html