Ahlan Wa Sahlan....

Selamat Datang... Moga ruangan yang tersedia menjadi platform yang positif untuk kita berkongsi idea dan input yang insyaAllah mampu menjana minda dan pemikiran kita bersama.

Tuesday, January 25, 2011

Jom Khatam al-Quran


Sahabat..kawan..muslimin..muslimat..anak2..adik2..pakcik..makcik...
Jom Khatam al-Quran..

Agak2nya bila kali terakhir kita khatam al-Quran.. mungkin Ramadhan yg lepas.. mungkin setahun yg lepas..atau mungkin puluhan tahun yg lepas..sewaktu kita masih kecil.. masa tu majlis khatam kita disambut dgn meriah..siap buat pulut kuning lagi.Persoalannya..selepas khatam al-Quran yg pertama itu, semangat utk khatam al-Quran sudah agak sirna dan malap.. betul kita baca al-Quran.. surah yg kita baca, kita pilih2 aja dr mana2 juzuk.. tapi kenapa kita seolah2 tiada semangat utk mengkhatamkan al-Quran.

Tiap sesuatu yg kita buat didorong oleh rangsangan atau MOTIVASI.. justeru, kita perlu mencari motivasi utk KHATAM al-Quran. Ia bermula dgn keAZAMan.. "Tahun ini aku berazam utk khatam al-Quran".. selepas itu disusuli dengan USAHA yg KONSISTEN.. kita mungkin boleh berusaha tetapi utk konsisten, bukan suatu perkara yg senang.. di sinilah perlunya MOTIVASI. Sebagai alat utk merangsang MOTIVASI inilah diperkenalkan "Buku Catatan @ rekod bacaan al-Quran".. jika ditekuni secara istiqamah, insyaAllah.. kita akan dapat khatam al-Quran tahun ini. BIla agaknya kita mahu bermula...jawapannya...SEKARANG..

Sila download buku Rekod Bacaan al-Quran di gadget pautan bahan..

3 comments:

terokai seni said...

time ramadhan je tu pon khatam bramai-ramai

Anonymous said...

Aslmlkm akie..satu motivasi dan azam yg kuat memang perlu untuk seseorang tu khatam quran...bagi makcik setiap kali sebelum dan selepas sembahyang 5 waktu atau sembahyang sunat kita baca quran insyaallah sekejap je kita akan khatam quran...

Hairun Azmi said...

Say pun perlu contohi Akie...


24 khasiat ais dan air sejuk