Ahlan Wa Sahlan....

Selamat Datang... Moga ruangan yang tersedia menjadi platform yang positif untuk kita berkongsi idea dan input yang insyaAllah mampu menjana minda dan pemikiran kita bersama.

Wednesday, September 1, 2010

Apa yang kita rasa..

Akie nak share satu klip video yg mengisahkan seorang paderi melayu kot.. yg sedang memberi ceramah di sarawak.. maybe dlm gereja atau majlis tertentu. Apa yg membuat akie rasa terhina/marah/benci/sedih semua ada. Tapi hal ini sememangnya terjadi.. bukan shj di Sarawak @ Sabah ttpi dah banyak berlaku di semenanjung.
Sesungguhnya kaum Yahudi & Nasrani tidak akan redha dengan kita sehinggalah kita mengikut jalan mereka.. itulah amaran ALLAH pada kita dalam al-Quran. Persoalannya, kita umat Melayu ISLAM masih lagi leka dan terus dibuai mimpi indah yg tak tau bila penghujungnya..apa yg boleh akie kata.. berwaspada.. hati2.. amar makruf nahi mungkar.. nilailah.. Antara persoalan yg ditimbulkan..
1) Ayat surah al-Fatihah : "tunjukkanlah kami jalan yg benar". Hujjahnya mengatakan nabi masih tidaj tahu jln mana yg benar. Sebenarnya, ini adalah doa kita pada Allah agar sentiasa memberi hidayah & petunjuk utk berada di jalan yg benar
2) Nabi berkahwin ramai & dgn kanak2. Hal ini sememangnya menjadi modal bagi para orientalis utk mempersendakan Islam dan nabi Muhammad. Mereka perlu kaji sejarah rasul.. kena tau kenapa nabi mengahwini isteri2nya itu.
3) Melontar jamrah dgn lubang neraka.. nampaknya mereka jahil dengan sejarah nabi Ibrahim & anaknya nabi Ismail yg melontar syaitan yg cuba menyesatkan mereka. "lontar" adalah majaz atau simbolik kita membuang segala sifat mazmumah dlm diri serta tipu daya syaitan
4) Malaikat takut pada anjing.. subhanallah.. malaikat makhluk Allah dicipta dr nur @ cahaya.. logiknya takkanlah makhluk yg sentiasa sujud pd Allah itu takutkan anjing. Malaikat tidak masuk ke rumah yg ada anjing kerana anjing itu najis mughallazah sama spt babi..

No comments: