Ahlan Wa Sahlan....

Selamat Datang... Moga ruangan yang tersedia menjadi platform yang positif untuk kita berkongsi idea dan input yang insyaAllah mampu menjana minda dan pemikiran kita bersama.

Sunday, June 13, 2010

Tanah Tumpah Darahku..



Cuti2 Malaysia dah masuk Fasa ke 2... Selamat Tinggal Kelantan Darul Naim.. Welcome Pahang Darul Makmur...cucu Tok Gajah nak balik kampung... Destinasi yg akie tuju.. bernama Kuala Rompin.. Desa yang indah di tepi LCS..Laut Cina Selatan.. Disinilah akie dilahirkan.. Sejarahnya Kuala Rompin ni namanya diambil dr sepohon pokok rhu kat tepi pantai yang batangnya ramping.. mulanya orang sebutlah rhu ramping..last2..jdlah Rompin..akie tak taulah citer tu betol ke idak.. Dalam bermusafir dari Pasir Puteh, Klate ke Kg Kolam Kuala Rompin deretan kereta memenuhi jalanraya.. akie raselah ade berbelas2 rombongan pengantin yg selisih dengan akie..jadi jalan agak sesak.. sampai kat permatang badak..akie dan isteri singgah solat jamak qasar di satu masjid namanya Masjid al-Hidayah.. kat masjid ni ada kolah besar utk berwuduk.. akie rasa sekarang ni anak cucu akie dah semakin jarang dpt jumpa masjid yg guna kolah mcm ni.. ye lah.. sekarang semua dah canggih2..paip pun kita hulur je tangan baru keluar air...eii macam2 zaman sekarang. Tapi satu nasihat akie..ada yg baru..yg lama jgn dilupakan begitu aje.. air "2 kolah" suci dan menyucikan.. jadi kita boleh ambil wuduk tanpa banyak membazirkan air.. akie harap satu hari nanti..ada anak cucu akie yg dapat inovatifkan penggunaan kolah kat masjid2.. supaya air tak banyak dibazirkan... amin

2 comments:

cemomoi said...

hooo lama tak nyinggoh sana yerk... slamat bercuti panjang la weh

Akie.. said...

datanng la cuti2 malaysia..keja2 jugak..memang x abis..datang calling2 la